Kategorier
Nyhed Uddannelse

”Det var en mulighed for at sætte mig i borgerens sted”

Ergoterapeut Mette Rosenkvist Wiinholt har taget modul 4 ’Orientering & mobility’ på den pædagogiske diplomuddannelse. Undervisning med bind for øjnene har givet hende et særlig godt indblik i målgruppen. Her fortæller hun om uddannelsen.

Mette Rosenkvist Wiinholt er uddannet ergoterapeut og startede på Instituttet for Blinde og Svagsynede, IBOS, i november 2021, hvor hun fik mulighed for at tage moduler på den pædagogiske diplomuddannelse inden for retningen synspædagogik og syns(re)habilitering. Hun har netop været til eksamen og afsluttet modul 4 ’Orientering & mobility’.

“Der er mange borgere, som henvender sig til IBOS angående mobility-forløb og derfor er jeg glad for, at jeg nu kan hjælpe med at løfte opgaven. For jeg håber selvfølgelig, at jeg kan gøre en forskel for mange borgere med synshandicap ved at hjælpe dem med at kunne færdes på egen hånd – og derved leve er mere selvstændigt liv. Nu skal al min nye viden i brug,” siger Mette Rosenkvist Wiinholt

“Det har været en god oplevelse. Der var mange dygtige undervisere og ildsjæle indenfor mobilityfeltet og deres energi og passion smittede af i hele klasseværelset,” tilføjer hun.

”Jeg var glad for at have bind for øjnene”

Uddannelsesretningen synspædagogik og syns(re)habilitering på den pædagogiske diplomuddannelse er udviklet i et samarbejde mellem IBOS og UC Syddanmark. En del af undervisningen foregår med bind for øjnene – sorte briller. Det synes Mette Rosenkvist Wiinholt er vigtigt:

“Jeg var glad for at have bind for øjnene. Det gav mulighed for at prøve teorien af på egen krop. Det var en mulighed for at sætte mig i borgerens sted. Og det overrasker mig, hvor svært det er at lære mobility. Både teknisk og mentalt. Og hvor mange ressourcer man bruger på at løse en opgave, som normalt ikke er anstrengende. Det kunne fx være noget så simpelt som at gå lige, følge en ledelinje eller det at krydse en vej,” fortæller Mette Rosenkvist Wiinholt, og afslutter:

“Nu glæder jeg mig bare til at prøve kræfter med de andre moduler inden for retningen synspædagogik og syns(re)habilitering på den pædagogiske diplomuddannelse. Det bliver spændende.”  

Fakta om diplomuddannelsen inden for retningen synspædagogik og syns(re)habilitering

IBOS udbyder i samarbejde med UC Syddanmark 5 retningsspecifikke moduler under den pædagogiske diplomuddannelse, der hedder synspædagogik og syns(re)habilitering.

Uddannelsen ruster studerende til at arbejde med pædagogik eller rehabilitering indenfor synsområdet: vejlede, rådgive og undervise børn, unge og voksne borgere med synsnedsættelse eller blindhed.

Læs mere på om retningen og de fem moduler på UC Syddanmarks hjemmeside