Tal og fakta om uddannelse og job for personer med et synshandicap

illustration af citationstegn i taleboble

Her finder du de nyeste tal om uddannelse og job for personer med et synshandicap. Vores statistikker bygger på omfattende undersøgelser af over 15.000 danskere med nedsat syn, udført af IBOS i samarbejde med Danmarks Statistik, Dansk Blindesamfund og Nota.


Statistik om uddannelse

  • Personer med nedsat syn og blindhed er lavere uddannet end den resterende befolkning. Den mest markante forskel mellem gruppen med nedsat syn og den øvrige befolkning er, at en betydeligt større andel af personer med nedsat syn ikke har gennemført en uddannelse udover grundskolen eller gymnasiet.
  • Personer med nedsat syn er næsten lige så tilbøjelige til at have en mellemlang videregående uddannelse som resten af befolkningen. Personer med nedsat syn er væsentlig underrepræsenterede i alle andre uddannelsesgrupper.
  • Andelen af ufaglærte er dobbelt så høj blandt 30-34-årige med nedsat syn i forhold til resten af befolkningen. Over halvdelen af alle med nedsat syn i den erhvervsaktive alder er ufaglærte.
  • I gruppen 30-34-årige med nedsat syn er der få med korte videregående uddannelser og erhvervsuddannelser.
  • De mellemlange videregående uddannelser tyder på at være bedst til at inkludere studerende med nedsat syn.
  • Mellemlange og lange videregående uddannelser giver de bedste beskæftigelsesmuligheder for personer med nedsat syn.
  • Selv de højest uddannede med nedsat syn har en beskæftigelse, der er lavere end ufaglærte i den øvrige befolkning.

Statistik om job

  • Personer med nedsat syn oplever ikke højere arbejdsløshed end andre. Men markant flere står udenfor arbejdsstyrken.
  • 38 % af mennesker med synshandicap er i beskæftigelse. For befolkningen som helhed er det tilsvarende tal 77 %
  • I alderen 30-34 år, hvor de fleste er etableret på arbejdsmarkedet, er kun 52 % af personer med nedsat syn i beskæftigelse mod 80 % i den samlede befolkning. Mange i denne gruppe modtager førtidspension eller er udenfor arbejdsstyrken.
  • Beskæftigelsen topper allerede i første halvdel af 30’erne, når det gælder personer med nedsat syn. For andre stiger beskæftigelsen frem til midten af 40’erne
  • 37,27 % af personer med nedsat syn i aldersgruppen 16-64 år var i 2020 på førtidspension. For den øvrige befolkning var tallet 5,20 %

Årsager og konsekvenser

  • Utilgængelige undervisningsmaterialer: Mange materialer er ikke tilgængelige for blinde og svagsynede, hvilket gør det svært at følge med i undervisningen.
  • Manglende fleksibilitet i erhvervsuddannelser: De fleste erhvervsfag kræver et syn, der gør det svært for blinde at deltage. Mulighederne for fleksible hovedforløb er begrænsede.
  • Social isolation: Unge med synshandicap kan have svært ved at deltage i sociale aktiviteter og føle sig inkluderet i klassemiljøet.
  • Manglende kendskab til støtteordninger: Ikke alle unge med synshandicap kender til de støtteordninger, der findes eller har mod på at bruge dem.
  • Erhvervserfaring og arbejdsgivernes forståelse: Mange personer med nedsat syn mangler erhvervserfaring, hvilket gør det svært at overbevise arbejdsgivere om, at de kan varetage et job. Der er behov for mere synsfaglig vejledning i forbindelse med jobtilpasning for at sikre bedre integration.
  • Uudnyttet potentiale: Det tegner samlet et billede af, at der er et væsentligt uudnyttet potentiale i at unge med nedsat syn bliver bedre integreret på arbejdsmarkedet.
  • Økonomi: Hvis 1 % af de personer med synshandicap, der i dag modtager førtidspension, i stedet får et fleksjob, så vinder samfundet 3,9 mia. kr. over de næste 10 år.

Hvad kan man gøre for at forbedre mulighederne?

Sådan kan flere med synshandicap få fodfæste på uddannelser og arbejdsmarkedet:

  • En fælles, målrettet indsats på tværs af instanser med fokus på uddannelse. Dels for at sikre at flere unge med synshandicap færdiggør deres uddannelser og dels gøre mere brug af revalidering for mennesker, der har mistet synet senere i deres arbejdsliv.
  • En målrettet indsats for rehabilitering, så jobsøgende med synshandicap er bedre klædt på til at klare synsmæssige udfordringer i jobbet.
  • Individuel jobvejledning fra en synsfaglig medarbejder med indsigt i arbejdsmarkedet. Personer med nedsat syn har behov for at træne, hvordan de bedst fortæller en arbejdsgiver om betydningen af deres synsnedsættelse eller blindhed, samtidig med at de synliggør deres faglighed og demonstrerer, at de kan mestre jobbet.
  • Der findes forskellige støtteordninger som Specialpædagogisk støtte (SPS), der kan hjælpe elever med synshandicap.

Vil du vide mere?

Vil du vide mere om undersøgelsen? Kontakt vores analysemedarbejder, der står bag undersøgelserne.

Silhuet af en mand

Isak Kornerup Houe
Analysemedarbejder
G53M@kk.dk
51 80 52 40

Her kan du hente undersøgelserne

Link til de fulde undersøgelsesnotater kommer snarest.