Kategorier
Nyhed Projekter

”I har 45 sekunder til at bygge en and”

LEGO Braille Bricks er et succesfuldt koncept, hvor børn lærer at læse og skrive punktskrift gennem leg. Og nu skal voksne med synshandicap hos IBOS – som de første – teste konceptet. IBOS og LEGO Fonden har nemlig indgået et samarbejde. Og det blev skudt i gang på en workshop med besøg af to franske braille-eksperter.

Foran mig ligger en gennemsigtig lille pose. I posen er der fire gule brikker og to røde brikker. De er velkendte. Og jeg behøver ikke at se logoet for at vide, hvad der er, jeg har foran mig: LEGO.

Marie Oddoux, der er mobilityspecialist, har netop delt de små poser ud sammen med sin kollega Marc Angelier, der er uddannet lærer. De har begge arbejdet med børn og unge med synshandicap i mange år. Og de interesserer sig for, hvordan man bedst kan lære mennesker med synshandicap braille, altså punktskrift.

”I har 45 sekunder til at bygge en and,” siger Marie Oddoux på engelsk med en fin fransk accent.

De to franskmænd uddanner ’trainers’ i LEGO Braille Bricks-konceptet. Og i dag er turen gået til Danmark, hvor de holder en workshop for medarbejdere på IBOS i Hellerup. Og nu har vi fået 6 brikker og 45 sekunder til at bygge en and af legoklodser.

Alle river deres pose op og går i gang.

”Stop, tiden er gået,” afbryder Marie Oddoux

Syv ænder af legoklodser

Alle kigger rundt. Til folks overraskelse er ænderne ikke ens. Og der er ikke gået 45 sekunder, men 3 minutter. Når man leger, så har man det sjovt og glemmer tiden. Man bliver opslugt, af det man laver, og kan lære gennem legen. Det er konceptet bag LEGO Braille Bricks: Læring gennem leg.

Vi laver øvelser med bind for øjnene. Både øvelser hvor vi kan lære klodserne at kende, så vi ved, hvordan de skal vende, og øvelser, der dykker ned i selve punktskriften.

Billede af alle klodserne i LEGO Braille boksen.
I modsætning til en almindelig legoklods svarer knopperne på LEGO Braille Bricks til tal og bogstaver i braille-alfabetet. Derudover har hver klods også den trykte version af symbolet eller bogstavet, så seende, der ikke kender punkt, også kan være med.

Voksne med synshandicap skal teste LEGO Braille Bricks

LEGO Fonden er nysgerrige på, hvordan leg og læringskonceptet modtages af voksne, der skal lære punktskrift. Så selvom fonden primært har fokus på børn og unge, så skal konceptet nu testes på voksne. Og da IBOS er et videnshus, der udvikler uddannelsesforløb og underviser indenfor synsområdet, fx borgere og synskonsulenter, så bliver vi de første til at teste læringskonceptet på voksne med synshandicap. Og hvad går konceptet egentlig ud på? Marie Oddoux og Marc Angelier gør os klogere.

”Man får ikke bare en kasse med klodser i – og så er det det. Det er vigtigt for LEGO Fonden, at der medfølger et pædagogisk værktøj, så man ved, hvordan man skal gribe det an, og man ikke bare ender med at stille kassen på en hylde. Derfor er der en lang række aktiviteter med beskrivelser, der følger med,” siger Marc Angelier

Læringskonceptet er inkluderende.

”Alle kender LEGO. Så når du kommer med en kasse med LEGO i skolen, så vil alle børnene lege med klodserne. Børnene leger og lærer sammen. Og selv om, det er et koncept, hvor man lærer punktskrift, så lærer man også andre færdigheder, man har brug for i skolen og senere i livet. Derfor er det relevant for alle børn, seende såvel som børn med synsnedsættelse,” fortæller Marc Angelier og Marie Oddoux supplerer:

”Konceptet er inkluderende, da det hjælper seende børn og børn med synshandicap med at få de samme færdigheder gennem det samme værktøj. Vi har også hørt fra flere børn, at de leger med børn, som de måske ikke plejer at lege med, fordi de synes, det er sjovt at lege med LEGO sammen.”

Moderne redskab til at lære punktskrift

Marie Oddoux mener, at punktskrift kan opfattes som gammeldags, og at LEGO Braille Bricks kan åbne nye døre:

”Det kan opleves som mere moderne og sjovt. Det kan gøre det mere overskueligt for nogen at lære punktskrift – og på en sjov måde. For det er jo samtidig leg. Og hvis det er svært at lære, så har jeg i det mindste haft det sjovt samtidig,” forklarer Marie Oddoux

”Og vi oplever også, at forældrene synes konceptet er relevant, og derfor har de presset skolerne til at bruge det.”

Nu går IBOS i gang med at teste læringskonceptet på voksne med synshandicap: Hvad synes de voksne med synshandicap om konceptet? Oplever de det som relevant? Og synes de, det er sjovt at lære punktskrift med LEGO Braille Bricks? Og kan oplevelsen deles med pårørende, så man sammen kan lære punktskrift?

Næste skridt i projektet er, at medarbejdere på tværs af huset mødes og planlægger testforløbene.

Fakta om LEGO Braille Bricks-projektet

  • LEGO Fonden startede med at udvikle kassens indhold i 2018 og i 2019 kontaktede de Marie Oddoux og Marc Angelier med henblik på at udvikle læringskonceptet
  • LEGO Fonden har lanceret LEGO Braille-konceptet i 20 lande, men tester det i mange flere, især lavindkomstlande.
  • På nuværende tidspunkt er der 108 aktiviteter, man kan lave med LEGO Braille Bricks, men der bliver løbende udviklet flere.
  • Læs mere på projektets hjemmeside (på engelsk)

Billeder fra workshoppen

Deltager tager legoklods til øvelse
To samarbejder om en øvelse - de har en skål med legoklodser
Workshopdeltagerne sidder med legoplader klar til at lave en øvelse
Workshopdeltagere laver en legoøvelse
Hænder føler på LEGO Braille-klodser
Glas vand med to legoklodser i
To deltagere med bind for øjnene og lego foran sig
Hænder samler legoklodser
Deltager laver legoøvelse
Underviser og to deltagere
Deltagere laver legoøvelse
Den ene underviser taler med deltagere
En deltager laver en øvelse
Underviser fortæller om øvelse

Tilbage til nyhedsoversigten